نوشیدنی های کافی شاپ - منوی کافی شاپ - دنیای نوشیدنی ها
۱۱ نوع از نوشیدنی های کافی شاپ که می توانید در خانه درست کنید
آبان ۲۳, ۱۳۹۷
آشنایی با نوشیدنی های آب سیب - دنیای نوشیدنی ها
می دانید چه نوشیدنی هایی با آب سیب می توان تهیه کرد؟
آبان ۲۶, ۱۳۹۷

علائم کم آبی بدن چه چیزهایی هستند؟

آشنایی با علائم کم آبی بدن - نشانه های کم آبی بدن - دنیای نوشیدنی ها

دنیای نوشیدنی ها - آشنایی با علائم کم آبی بدن

علائم کم آبی بدن را بشناسید تا به اندازه کافی آب بنوشید

به طور متوسط ۶۰٪ بدن مردها و ۵۵٪ بدن زن ها از آب تشکیل شده است و این آمار به تنهایی نشان می دهد که مصرف آب چقدر برای ما مهم است. همانطور که می دانید بدن به طور مداوم در حال از دست دادن آب است مثلا هنگامیکه بر اثر فعالیتهای فیزیکی مانند ورزش کردن عرق می کنید یا هنگامیکه ادرار می کنید، به همین دلیل بدن ما به طور دائمی نیاز دارد تا آب مصرفی خود را تامین کند. می دانستید اگر به اندازه کافی آب مصرف نکنید عوارض جانبی خیلی زیادی برای بدن شما به همراه دارد؟ می دانستید خیلی از عوارضی که هر روزه با آن دست و پنجه نرم می کنید با نوشیدن آب رفع می شوند؟ در این مقاله می خواهیم شما را با ۱۵ تا از علائم کم آبی بدن که براحتی می توانید با نوشیدن آب رفع کنید آشنا کنیم. بنابراین با هر کدام از این نشانه ها مواجه شدید نوشیدن آب را فراموش نکنید.

مطالعات اخیر نشان داده است که بدون غذا می توانید حدود ۳ هفته زنده بمانید، در حالی که بدون آب فقط می توانید حدود ۳ الی ۴ روز زنده بمانید. توصیه هایی که از منابع مختلف برای میزان مصرف روزانه آب برای هر فرد توصیه می شود متفاوت است ولی به طور متوسط توصیه می شود در روز حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید زیرا این مقدار نوشیدن آب نه تنها به ما کمک می کند تا زنده بمانیم، بلکه کمک می کند تا بدن انرژی خود را بدست بیاورد و بتواند کارهای روزمره ما را انجام دهد.

علائم کم آبی بدن - نشانه های کم آبی بدن - دنیای نوشیدنی ها

دنیای نوشیدنی ها – با نشانه های کم آبی بدن آشنا شوید

علائم کم آبی بدن می تواند یکی از این ۱۵ مورد زیر باشد:

 

۱- دهان، چشم و پوست تان خشک می شود

خشک شدن دهان یکی از علائم کم آبی بدن است که هر روزه در افراد مشاهده می شود و نشان از این دارد که بدن، آب بیشتری نیاز دارد. خیلی از افراد بر این باورند که چای یا قهوه و دیگر نوشیدنی ها می تواند جایگزینی برای آب باشد ولی در واقع چای، قهوه و دیگر نوشیدنی ها نمی توانند جای آب را برای بدن بگیرند و باید در کنار آنها آب کافی بنوشید. در نتیجه به محض این که احساس کردید دهانتان خشک شده است اولین کاری که باید انجام دهید این است که آب بنوشید.

خشک شدن چشم ها می تواند یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن باشد. مثلا هنگامیکه که در طول روز بیش از حد به کامپیوتر خود نگاه می کنید آب چشم های شما در حال خشک شدن هستند و این مورد یکی از علایم کم آبی بدن به شمار می رود و با نوشیدن آب می توانید از خشک شدن چشم هایتان جلوگیری کنید.
همانطور که می دانید پوست یک لایه محافظتی قوی برای بدن محسوب می شود بنابراین باید از آن مراقبت کنیم و یکی از ساده ترین راه های مراقبت از پوست این است که تنها باید آب کافی بنوشیم و با نوشیدن آب می توانیم از ایجاد چین و چروک و شیوع بیماری های پوستی جلوگیری کنیم.

۲- سردرد می گیرید

بدن نه تنها به طور کامل از آب تشکیل شده است، بلکه ۸۰٪ مغز نیز از آب تشکیل شده است و هنگامی که آب کافی به بدنتان نرسد، اطراف بافت مغز دچار خشکی می شوند و این امر می تواند موجب انقباض مغز و سپس درد شدید مغز شود که نتیجه آن سردرد است. همچنین در حین اینکه کم آبی بدن در حال اتفاق افتادن است و مغز دچار درگیری می شود، رسیدن جریان خون و اکسیژن به مغز نیز کاهش می یابد. در نتیجه هر وقت دچار سردرد شدید قبل از اینکه به سراغ داروهای مسکن برای رفع سردرد خود بروید، کافی است تنها ۱ الی ۲ لیوان آب بنوشید.

۳- رنگ ادرارتان تیره می شود

آب به کلیه های شما کمک می کند تا سموم و مواد زائد را از بین ببرید. هنگامیکه تغییر رنگی در ادرار خود مشاهده کردید به این فکر بیفتید که این مورد می تواند یکی از علائم کم آبی بدن باشد و نشان از این دارد که به اندازه کافی آب به بدنتان نرسیده است. حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا بفهمیم رنگ ادرار چه تغییری کرده است؟ یک قاعده کلی برای جواب دادن به این سوال این است که هر چه رنگ ادرار شما روشن تر باشد، یعنی آب بدن کافی است و هرچه رنگ ادرار تیره تر (مایل به زرد تیره یا نارنجی) شود می تواند یکی از نشانه های کم آبی بدن باشد.

۴- انرژی بدن تان کم می شود

هنگامی که انرژی بدن تان کاهش می یابد، احساس ضعف و خستگی به شما دست می دهد و دلیل آن می تواند هر فعالیت فیزیکی مانند ورزش یا فعالیت روحی مانند فکر کردن در باره مساله ای و … باشد و همچنین یکی از مهمترین دلایلی که می تواند باعث این موضوع شود این است که بدن تان با کم آبی مواجه می شود و گردش خون در بدن کاهش می یابد و اکسیژنِ کمتری به عضلات تان منتقل می شود در نتیجه از نوشیدن آب کمک بگیرید تا انرژی خود را حفظ کنید.

۵- سرگیجه می گیرید

اگر به اندازه کافی آب ننوشید ممکن است در کارهای روزمره خود دچار سردرگمی، عدم تمرکز و سرگیجه شوید . در واقع بی نظمی در رفتار شما می تواند یکی دیگر از علائم کم آبی بدن باشد تا سعی کنید آب بیشتری بخورید.

۶- دچار گرفتگی عضلات می شوید

یکی دیگر از علائم کم آبی بدن گرفتگی عضلات است. هنگامیکه آب بدن بر اثر ورزش و عرق کردن و… کاهش یابد، عضلات با کم آبی مواجه شده و دچار گرفتگی های زیادی می شوند که نتیجه آن انقباضات عضلانی و اسپاسم است.

۷- به طور مداوم گرسنه می شوید

آیا تابحال موقع گرسنگی به این موضوع فکر کردید که این گرسنگی ناشی از چه چیزی می تواند باشد؟ همانطور که قبلا هم گفتیم هنگامیکه آب کافی به بدن نرسد، بدن دچار بی نظمی می شود و سیگنالهای اشتباه به مغز می فرستد در واقع یکی از دلایلی که گرسنه می شوید می تواند همین کم آبی بدن باشد. در نتیجه این بار که احساس گرسنگی کردید، اول به سراغ نوشیدن آب بروید و چند دقیقه صبر کنید اگر گرسنگی تان با نوشیدن آب حل نشد آنوقت سراغ یک میان وعده سبک بروید.

۸- زانو درد می گیرید

زانو درد یکی از مشکلاتی است که می تواند راه رفتن را دچار مشکل کند و یا حرکت کردن را مختل کند. حالا نقش غضروف در زانو چیست؟ غضروف در واقع اتصال دهنده زانو است و ۶۰٪ غضروف نیز از آب تشکیل شده است و آب به عنوان یک روان کننده برای بدن ما عمل می کند و در صورتیکه آب کافی به بدن نرسد این می تواند منجر به ایجاد التهاب و همچنین درد و سفتی در مفاصل شود.

۹- عضلات بدن را کاهش می دهد

حتما این جمله را بارها شنیده اید که می گویند: اگر می خواهید عضله سازی کنید باید مقدار پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید و با مصرف آب باید آن را بهتر تنظیم کنید. درنتیجه مصرف پروتئین برای عضله سازی برای بدن بسیار مهم است اما مهمتر از آن این است که میزان مصرف آب را دقیق تر تنظیم کنیم.

در کل ۷۰٪ عضلات ما از آب تشکیل شده است و یکی از عوامل پیش بینی کننده این است که چرا مصرف آب برای حفظ توده عضلانی بسیار مهم است؟ در جواب باید گقت : آب از خون به عضله ما هدایت می شود و هنگامی که بدن آب کافی دریافت کند باعث می شود تا این آب از عضله خارج شده و به جریان خون منتقل شود تا حفظ گردش خون و فشار خون ما در سطح مناسب برسد. از دست دادن آب بدن، طی یک دوره طولانی، عضله را محروم می کند و ممکن است باعث کاهش حجم عضلانی شود.

۱۰- دهانتان بوی بد می گیرد

بوی بد دهان یکی دیگر از علائم کم آبی بدن است که در اثر کمبود تولید بزاق در دهان اتفاق می افتد. در واقع هنگامیکه آب کافی ننوشید، بزاق در دهان تولید نمی شود و هنگامیکه بزاق در دهان تولید نشود دهان بوی بدی می گیرد در نتیجه با نوشیدن آب کافی از داشتن دهانی بد بو پیشگیری کنید.

۱۱- اختلالات گوارشی پیدا می کنید

اگر به اندازه کافی آب ننوشید بر سیستم گوارشی شما تاثیر بدی می گذارد. زیرا نبود آب کافی در بدن مقدار اسید را در معده افزایش می دهد و آسیب جدی به بدن وارد می کند و باعث سوزش سر دل، یبوست و خیلی از بیماری های گوارشی دیگر شود.

۱۲- اختلالات ذهنی پیدا می کنید

فقدان آب، تمرکز و حافظه شما را مختل کند و انتقال جریان خون به مغز را کاهش دهد. در نتیجه آب آشامیدنی کافی بنوشید تا بتوانید کارهای روزانه خود را با تمرکز بیشتری انجام دهید.

۱۳-دچار نوسانات ذهنی می شوید

تابحال به این فکر کرده اید که تغییر در خلق و خوی می تواند ناشی از کم نوشیدن آب در بدن باشد؟ نبود آب کافی می تواند منجر به عدم تعادل هورمون ها در بدن شود که نتیجه آن تغییرات خلقی، افسردگی و اضطراب خواهد شد. آب بیشتری بنوشید تا از این ناهنجاری ها حفظ شوید.

۱۴- دوست دارید مدام غذا بخورید

اگر مدام دوست دارید غذاهای شیرین و شور بخورید، احتمالا اختلالی در کبد تان بر اثر کم آبی بدن در حال اتفاق اتفادن است و برای پیشگیری از پرخوری باید آب را به اندازه کافی در برنامه روزانه تان قرار دهید زیرا اگر کبد به درستی کار نکند نمی تواند از خود به میزان کافی گیلکوژن آزاد کنند در نتیجه مغز دستورات را اشتباهی فرمان می دهد که منجر به پرخوری می شود.

۱۵- وزن بدن افزایش می یابد

اگر بدن شما آب کافی دریافت نکند انرژی بدن تان کاهش می یابد و به سمت خوردن غذاهای ناسالم می روید که هضم این غذاهای ناسالم سخت می شود و باعث می شود چربی های ذخیره شده در بدن از بین نروند حتی اگر ورزش کنید. در نتیجه یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن افزایش وزن است.

نتیجه گیری کلی از این مقاله : نوشیدن آب کافی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا این علائم کم آبی بدن به سراغتان نیایند.

منبع: forkly


 شما چه علائم کم آبی بدن دیگری می شناسید که ناشی از ننوشیدن آب در بدن اتفاق می افتد؟

لینک کوتاه
5/5 ( 1 رای )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *