دنیای نوشیدنی ها - نوشیدنی مناسب فصل پاییز
طرز تهیه ۵ نوشیدنی مناسب فصل پاییز
شهریور ۲۳, ۱۳۹۸
دمنوش نیوشا
دستور و خواص دمنوش طلایی برای پیشگیری از کرونا
آذر ۲, ۱۳۹۹

انواع شربت و دمنوش با عسل

شربت با عسل

شربت با عسل

عسل از جمله مواد مغذی است که طبیعت خواص فراوانی در آن به ودیعه گذاشته است.

در درصد ترکیبات موجود در عسل بسته به محلی که از آن استخراج می‌شود تفاوت وجود دارد. این ماده سرشار از قند طبیعی، ویتامین و پروتئین‌های ضروری برای بدن و کلسیم و آهن است. همچنین مقداری آب و انواع یون‌های کلسیم، آهن، منیزیم و… دارد. مجموعه این خواص است که آن را در بخش‌های بالایی مواد غذایی پرمنفعت قرار داده است.

از ترکیب عسل با مواد مفید و طبیعی دیگر نیز انواع شربت و دمنوش تولید می‌شود که هر یک خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن دارند. فصل گرما و استقبال از این شربت‌ها فرصتی است که با مزیت‌های استفاده از هر یک آشنا شویم.

در مطلب پیش رو به خواص مفید و منفعت‌های هر یک از این نوشیدنی‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

شربت‌های ترکیبی با عسل چه خواصی دارند؟

نوشیدن شربت، هم بخاطر خواص موادی که در آن وجود دارد و هم به‌دلیل میزان آبی که وارد بدن می‌کند بسیار مفید است. شربت از عطش فرد کاسته و گردش خون را در بدن تنظیم می‌کند. اکثر شربت‌ها شیرین هستند، اما اگر بنا باشد به ازای هر لیوان نوشیدنی مقداری شکر مصرف شود، بدن دچار مشکلات بالا رفتن قند خون و زیان‌های جانبی بیشتری خواهد شد.

استفاده از عسل به‌دلیل داشتن قند طبیعی که توسط زنبورهای عسل فرآوری شده، از این مضرات به دور است. در این بخش به بررسی خواص شربت‌هایی می‌پردازیم که از ترکیب با عسل تهیه می‌شوند.‌

شربت سکنجبین با عسل چه خواصی دارد؟

سکنجبین از ترکیب شیرینی و ترشی تهیه می‌شود. ترشی سکنجبین از سرکه مصرف شده در آن تامین می‌شود که به‌نوبه خود، دارای خواص مفیدی برای بدن است. برخی هم از آب‌غوره برای تهیه سکنجبین استفاده می‌کنند.

تهیه شربت سکنجبین با عسل، خواص آن را دگرگون کرده و آن را از یک شربت ساده به نوشیدنی بسیار مفیدی تبدیل می‌کند. وجود خواص ضد صفرا در این شربت به تصفیه کبد کمک خواهد کرد. کبد مسئول جذب چربی اضافه از روده‌هاست و با این کار خون را تصفیه می‌کند. کارکرد ضعیف کبد باعث می‌شود که چربی به خوبی هضم نشده و در خون به حد اشباع برسد.

شربت سکنجبین با عسل به‌دلیل ترکیب جالبی از شیرینی و ترشی که دارد، ضمن کمک به هضم چربی‌ها، خون را تصفیه کرده و به بدن جلا می‌بخشد. با نوشیدن این شربت و پایین آمدن سطح چربی در خون، عوارضی چون خارش و کهیرهای پوستی که در اثر میزان چربی اضافه تولید شده‌اند، از بین می‌روند.

این شربت با خاصیت خنک‌کنندگی که دارد، برای فصل گرما و پذیرایی از میهمانان نیز بسیار مناسب است.

شربت خاکشیر با عسل

اغلب ما دانه‌های ریز و خوشرنگ خاکشیر را دیده‌ایم‌ یا آن را در شربت و نوشیدنی‌های تابستانه نوشیده‌ایم. این دانه‌ها که از گیاهی با همین نام تهیه می‌شوند، بسیار مفید هستند و در کنترل یبوست، رفع التهاب و شوره مو و رفع لکه‌های پوستی مفید هستند.

اما زمانی که برای تهیه شربت خاکشیر با عسل اقدام می‌کنیم، در واقع معجونی برای سلامتی خود و اطرافیان می‌سازیم. زیرا عسل به‌نوبه خود بسیار مفید و مقوی است و ضمن تقویت قوای بدنی، قند خون را در میزان طبیعی نگه می‌دارد. ترکیب خاکشیر با عسل معده را تقویت کرده و از بروز گرمی و جوش‌های سطحی پوست جلوگیری خواهد کرد.

این شربت برای بانوان باردار بسیار مفید است و به تقویت قوای جسمانی مادر و نوزاد کمک می‌کند. همچنین شربت خاکشیر و عسل، تب و خارش را در کودکان برطرف کرده و از بروز اسهال در آنها پیشگیری می‌کند.

نکته جالب در مصرف خاکشیر و عسل به صورت شربت است که این ترکیب برای اصلاح طبع و مزاج افراد کاملا موثر بوده و فرد را به تعادل می‌رساند.

به این معنا که هم خشکی مزاج (یبوست) و هم لینت آن (اسهال) با مصرف این شربت قابل درمان است.

دمنوش با عسل

دمنوش با عسل

 

شربت عسل و زعفران

همه ما از خواص بی‌شمار زعفران زیاد گفته و شنیده‌ایم. ترکیب این ادویه معطر و خوشبو با عسل برای تهیه شربتی خوشمزه و مقوی معجزه می‌کند. بهتر است زعفران را به‌صورت ساییده و دم‌کرده مصرف کنید. در این صورت خواص آن دو چندان شده و راحت‌تر نیز با عسل ترکیب می‌شود.

گرچه زعفران و عسل هر دو طبع گرمی دارند، اما نوشیدن یک لیوان شربت عسل و زعفران خنک در فصل تابستان بیش از هر چیز به خنک شدن بدن کمک می‌کند.

زعفران شادی‌آفرین است. وجود موادی چون ترکیبات کامپفرول و کروسین در این ادویه و ترکیب این دو با خواص عسل از آن شربتی با خواص بی‌نظیر در رفع افسردگی می‌سازد. به همین دلیل هم در جشن‌ها و مراسم شاد تابستانه مصرف این شربت به‌عنوان سنتی ماندگار مرسوم شده است.

آیا شربت عسل و زعفران برای قلب و حافظه مفید است؟

بر طبق شواهد علمی به‌دست آمده، تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از شناخته شده‌ترین خواص این شربت فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

این نوشیدنی را شربت حافظه نیز می‌نامند. ترکیب عسل و این ادویه شگفت‌انگیز در تقویت سلول‌های عصبی و پیشگیری از آلزایمر نیز بسیار موثر و فعال عمل می‌کند.

یکی دیگر از فواید نوشیدن شربت زعفران و عسل، تقویت پوست و رفع افتادگی آن است. این شربت لایه اپیدرم پوست را تقویت و سفت می‌کند. در نتیجه چین و چروک کمتری در سطح آن دیده می‌شود و تجربه پوستی محکم و زیبا را به شما هدیه می‌دهد. هم‌چنین خاصیت پاک‌کنندگی پوست که در این شربت وجود دارد، باعث رفع هر نوع جوش از جمله جوش‌های سرسیاه می‌شود که طراوت و زیبایی پوست شما را افزایش می‌دهد.

دمنوش‌های ترکیبی با عسل چه فوایدی برای بدن دارند؟

علاوه بر خواص شربت‌های تهیه شده از ترکیب عسل و مواد مفید و طبیعی که در بالا آمد، مصرف دمنوش‌ها با عسل نیز دارای فواید و منافع فراوانی است. خصوصا اگر به‌عنوان دمنوش میان روز مصرف شود و به رفع خستگی و تقویت قوای جسمی بینجامد. در ادامه مطلب با معرفی چند نوع دمنوش خوراکی مقوی با شما همراه خواهیم بود. بدیهی است مصرف متعادل و به‌اندازه این مواد سودمند بوده و زیاده‌روی در استفاده از آنها می‌تواند مضراتی برای بدن به‌همراه داشته باشد.

دمنوش

دمنوش

 

دمنوش رازیانه با عسل و خواص آن در لاغری

رازیانه یک گیاه علفی با عمر یک یا دو سال است که طبع گرم و خشک دارد. مصرف بذرهای خشکیده آن به‌صورت پودر یا عصاره به‌شکل عرق رازیانه بسیار معمول بوده و با توجه به خواص هورمونی مفیدی که دارد، توصیه می‌شود.

از ترکیب دم‌کرده بذر این گیاه با عسل، ترکیب معطر و خوش‌طعمی به‌دست می‌آید که تاثیر فوق‌العاده‌ای در چربی‌سوزی و لاغری دارد. استفاده روزانه ۱ تا ۳ فنجان از این دمنوش برای همه افراد خصوصا بانوان بسیار مفید است.

دمنوش گزنه با عسل

گزنه گیاهی وحشی است که در دشت‌های مناطق زیادی از کشورمان می‌روید. تهیه برگ‌های کرکدار و گزنده این گیاه مفید قدری مشکل است اما خشک‌ شده آن در بسته‌بندی‌های آماده، موجود و قابل استفاده است.

تهیه دمنوش از این گیاه و عسل، بسیار آسان و نوشیدن آن کاملاً دلپذیر است. خواص این دمنوش در کاهش فشار خون و بالا بردن سطح سوخت ‌و ساز باعث شده تا از آن به‌عنوان معجون لاغری نیز یاد کنند.

تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با انواع بیماری‌ها نیز از دیگر خواص نوشیدن چای گزنه با عسل است. این دمنوش ضمن تقویت دستگاه گوارش به رفع سوزش سر معده کمک کرده و احتمال بروز زخم معده را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

دمنوش آویشن با عسل

آویشن را همه ما می‌شناسیم. برگ‌های ریز، سبز و معطری که معمولا به‌شکل خشکیده و پودر شده و بر روی انواع خوراکی مصرف می‌شوند. تایید خواص فوق‌العاده این پودر توسط پزشکان سنتی و شیمیایی باعث شده تا مصرف آن در سالهای اخیر به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

دمنوش این گیاه در رفع درد و تسکین مشکلات دستگاه گوارش، تاثیر زیاد و قاطعی دارد. تلخی این دمنوش را با مصرف عسل به‌همراه آن تسکین می‌بخشند. اما همین خاصیت به‌ ضدعفونی کردن معده کمک کرده و هر گونه انگل یا مواد میکروبی را در آن از بین می‌برد. دمنوش عسل و آویشن به‌شدت ادرارآور بوده و کلیه‌ها را از سموم و مواد زاید تصفیه می‌کند.

نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای آویشن و عسل به سوخت و ساز و لاغری کمک بزرگی خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

با مطالعه این مطلب، طرز تهیه شربت‌ها و دمنوش‌هایی از ترکیب عسل و مواد مختلف را می‌آموزیم. گیاهان معطری که هریک به‌نوعی در رفع مشکلات بدنی موثرند. تابستان فرصت خوبی برای استفاده از این نوشیدنی‌های لذت‌بخش است.

شربت سکنجبین با عسل عطش را از بدن ما دور می‌کند.

شربت خاکشیر با عسل مزاج را تعدیل و از بروز جوش و گرمی در بدن جلوگیری می‌کند.

شربت عسل و زعفران پر انرژی و شادی‌آفرین بوده، اعصاب را آرام و قلب و پوست را تقویت می‌کند. مواد شادی‌افزای موجود در زعفران نیز این شربت را برای جشن‌ها بسیار مناسب کرده است.

دمنوش‌های مختلفی نیز با عسل تهیه می‌شوند که هر یک خواص مثبتی داشته و بخشی از بدن را تقویت می‌کنند:

دمنوش رازیانه با عسل به تنظیم هورمون‌های زنانه در بانوان کمک کرده و چربی‌سوز فوق‌العاده‌ای است.

دمنوش گزنه با عسل ضمن تسهیل لاغری، سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند.

دمنوش آویشن با عسل مدر بوده و ضدعفونی کننده معده و مسکن دردهاست.

برای خرید عسل طبیعی در تهران با ورود به سایت واجارو که یک بازار محلی آنلاین است، می‌توانید سفارشات خود را ثبت کنید. عسل و سایر مواد طبیعی را پس از ثبت سفارش در این سایت، در هر نقطه از کشور در سریعترین زمان ممکن دریافت خواهید کرد.

لینک کوتاه
4.5/5 ( 2 رای )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *